Alışveriş

Alışveriş.

Alım satım işi. Biraz daha detaylı düşünürsek gözden kaçırdığımız şeyler var. Rica, teşekkür, kibarlık ve sabır. Bu dört erdem hepimizin kolayca uygulayabileceği lakin pek de önemsemediğimiz davranışlardır. Peki, alışveriş içindeki dikkat çekmek istediğim hususlar nedir?

Bence biz alışveriş yapmayı bilmiyoruz. Biz sadece bir ürün veya bir hizmet karşılığında para ödemesini biliyoruz. Oysa alışverişi alışveriş yapan o esnada geçen diyaloglardır. İlk başta bir selam veremiyoruz. Kibarca sorumuzu soramıyoruz. Üstelik buna karşın bize kibar olmasını bekliyoruz. Olmazsa şikâyet edebileceğimizi biliyoruz. Sorumuzu sorduk cevabı beklerken sabırlı olamıyoruz. İstediğimiz her şey hemen olsun istiyoruz. Cevap istediğimiz gibi değilse sanki sebebi karşımızdaki kişi gibi öfkeleniyoruz, öfkemizi ondan çıkarıyoruz. Onu azarlamayı hak biliyoruz. O işte biz o konuma gitmeden önce de onun orada çalıştığını unutup ona işini öğretmeye kalkıyoruz. Hatta bazen gereksiz ve uzun inatlaşıyoruz. Karşılığında para ödediğimiz şeylerin efendisiyiz sanıyoruz. Öyle ya para veriyoruz sonuçta yapsınlar işleri ne? Kendimizi hiç onların yerine koymuyoruz. İyi cevap alsak iki kelimelik teşekkürü çok görüyoruz. Belki bir müdür, personel, hizmetli, yardımcı ya da patron. Kişiyi tanımadan kolayca yargılayıveriyoruz. Karşımızdakinin de bir insan olduğunu düşünmüyoruz. Bu iş dışında bir hayatının olduğunu hayatının kötü/iyi şeyler yaşamış olabileceğini unutup sanki o iş için yaratılmış mükemmelliği bekliyoruz. Peki ya biz bu kadar mükemmel miyiz? Ürün ya da hizmet karşılığında para veren kişi olmak dışında bizim de sadece insan olduğumuzu unutuyoruz. Karşılıklı ilişkilerimizi bu denli zorlaştırmak yerine sadece iletişim kuramıyoruz. Oysa yalnızca ‘affedersiniz’ ile başlayan bir cümle girişi, ‘rica etsem’ ile başlayan bir soru, ‘teşekkür ederim’, ‘ellerinize sağlık’ ile biten bir diyalog sadece para hizmet (ürün) ten bir tık öteye gidebiliriz. Rica ederim, lütfen, teşekkür ederim… (Üstelik bu kelimeler için para ödemiyoruz. Bedava).

İnsanların üslupları kişiler hakkında çok fikir verir. ‘’Bir insan girdiği ortamda kıyafetleriyle karşılanır, konuşmasıyla uğurlanır.’’ Kendimizi bu kadar indirgemeyelim. Kendi değerimizi düşürmeyelim. Karşımızdakinin de bir insan olduğunu unutmayalım.
                                                                                                                  İyi alışverişler

Yorumlar

Popüler Yayınlar