Yaşam Kullanma Kılavuzu
Yaşamı Kullanma Kılavuzu
Yaşamı kullanım kılavuzu; bazı aksetmeler sonucu yanlış
yorumlarla zenginlik olarak da algılanan yaşam kalitesi arasındaki ince çizgiyi
ayırmamızı sağlar. Yaşam kalitesi sadece zengin olanların sahip olabildiği
ayrıcalık değildir. Kaliteli yaşamanın tadını bilen ve sahip olmayı arzulayan
herkesin ulaşabileceği uzaklıktadır. Daha önce blogumda da yayınlamış olduğum
‘Yaşam Kalitesi’ adlı yazımı okumak isteyenler için link bırakıyorum.
Yaşamı kullanma kılavuzu kişisel hayatlarımızı yaşam
kalitesi statüsüne yükseltip orada sabit kalmasını amaçlar. Bu kalite aynı
zamanda kolaylıklar da sağlar. Kalite kapsamı kişiye göre değişiklik
göstermeyebilir. Anlaşılması için daha güncel ve sağlık problemlerinden giriş
yapabiliriz: mesela güneş ürünleri. Güneş kremleri ve güneş gözlükleri. Ülkede
yaşayanların çoğu güneş kremleri ve gözlüklerini sahilde, plajda ya da yaz aylarında
güneş altında kullanılır kanısında. Bu kanıyı yıkmak için şu soruları soralım;
Güneş sadece yazın mı zararlı ışın yayar? Kışın da güneş ışınlarına maruz
kalmıyor muyuz? Morötesi koruyucu gözlükler sadece zenginlerin kullandığı bir
aksesuar mıdır? Morötesi ışın koruyu uygun fiyata ulaşabileceğimiz markalar da
var. Göz sağlığımız için illaki bilindik markalara tonlarca para ödemek, o
parayı biriktirmek için beklemeye gerek yoktur. Sağlık bu, beklemeye gelmez.
Ortalama bir ailede ortalama bir ayda ne kadar kola
tüketiliyor? Kola ne alaka diyeceksiniz şimdi; an olarak Türkiye’de 2,5 litre
kola 7,5 TL. İki güne bir veya üç güne bir tüketen aileler var. İçinizde biz
eve kola almıyoruz diyenleri duyar gibiyim. Bir paket sigara ortalama 17 lira
ya da meyve suyu litre fiyatı, Türk kahvesi, hazır kahve ve türevleri. Elzem
olmayan ama alışkanlık haline gelmiş tüketimlerden bahsediyorum. Yoksa tabii ki
kendi gelir ve bütçenize göre elzemlik sıranıza göre sizin karar
verebileceğiniz konular. Bunlardan kaç tane tüketmezsek göz sağlığımız için bir
gözlük edinebiliriz? İşte ‘yaşam kullanma kılavuzu’ burada devreye giriyor.
Elzem olan şeylerle aslında o kadar elzem olmayan alışılagelmiş
harcamalarımızın ayırımına varıp yaşam kalitemizi belirlemek kısmında
kılavuzluk ediyor. Yoksa pahalı bir marka morötesi bir güneş gözlüğünün
ortalama 4 kişilik bir ailenin fertlerinin hepsinin sahip olması
imkânsızlığından bahsetmiyorum.
Yaşam kalitesinin başını sağlık alır. Sağlığınız için ne iyi
ne kötü sizler bileceksiniz. Olay sadece bir güneş kremi bir güneş gözlüğünden
ibaret değil elbette. Ben kolay anlaşılması için bu ürünleri seçtim. Tatil
mesela; tatil sadece deniz kenarında, kumdan kaleler yapabilen zengin
insanlardan mı ibaret? Tatil de bir ihtiyaçtır. Benim kaygım tatilin sosyal
medyaya yüklenecek güzel fotoğraf üretilebilen variyetli insanlara ithaf
edilmesinden. Bir kere tatile gitmek deyince denize kıyısı olan şehirlerde
birkaç gün geçirmek olarak algılanmasından oldukça rahatsızım. Anadolu
kasabalarına da tatile gidilebilir. Bir köye de tatile gidilebilir. Yani
kişinin fikir sağlığı, ruh sağlığı, fiziksel sağlığı bulunduğu birkaç kilometre
ötede daha iyi bir noktaya erişecekse tatil orasıdır bana göre. Yani tatile
gitmek için varlıklı olmanız ve deniz kenarına gitmekten ibaret değil.
Yaşam kullanma kılavuzu zihinlerimizin içinde, bizler için
neyin iyi olduğunu bizden iyi kimse bilemez. Yaşam kalitesine ulaşmak için çok
paraya ihtiyaç yoktur; tamam belki bir miktar paraya ihtiyaç elbette var ama
çok paraya yok. Zengin olmaya gerek yok. Giriş bölümünde yaşam kullanım
kılavuzu tanımı yaparken bu yüzden zenginlik ile yaşam kalitesi arasındaki ince
çizgiyi ayırt edebilmek diye ifade etmiştim. Siz, size diretilen kalıp
yargılardan kurtulun. Her güneş gözlüğü takan zengin değildir. Ya da hiç deniz
kenarına tatile gitmemiş insanlar fakir değildir. Bu sizin yaşam kalitesinden
ne anladığınıza göre değişir. Kaliteli yaşamlar diliyorum.
Tüketici davranışında pek de rasyonellik aramamak lazım. Güldür Güldür adlı programda Eşofmanlı Şevket Hoca skecinde Ayten ve Behice isimli karakterler arasındaki ilişkiye değinilir. Böylesi bir ilişkide kılavuzun işlevinden bahsetmek güç. Çoğu insan ilişkileri de bundan farksız değil sanki... Tüketicinin haz aldığı bir davranışlarda pek hesap kitap ya da kılavuz işlemiyor ellam
YanıtlaSil